6 juli
Vandaag heb ik in de stromende regen een ritje van maar 60 km naar Falun gemaakt.
Tijdens de ritten door de provincies Jämtland, Härjedalen en hier in Dalarna zie je ontzettend veel lupines langs de wegen. Een mooi gezicht.
Tijdens de ritten door de provincies Jämtland, Härjedalen en hier in Dalarna zie je ontzettend veel lupines langs de wegen. Een mooi gezicht.
Gisteravond begon het al te onweren en te regenen. Een beetje water is niet erg maar mijn plan om op de fiets ook naar het centrum van Falun te gaan heb ik door de plensbuien laten varen. Het zij zo.
Het bovengrondse deel van de mijn. Het wordt 'Stora Stöten' of Grote klap genoemd. Dit naar aanleiding van een grote instorting in 1687 rond midzomerdag. De voordien twee grote schachten werden met verschrikkelijk veel lawaai één groot gat. Vanwege de feestdag was niemand aanwezig in de mijn, wat vele levens heeft gespaard.
Voor 23 euro ging ik onder de grond, inclusief een 'Guidad Tur' door een gedeelte van de mijn. De mijn is ruim 250 meter diep. Ik ben niet verder geweest dan 65 meter. Diep genoeg wat mij betreft. In totaal zijn de mijngangen 30 km lang. Op de foto's lijken de mijngangen behoorlijk ruim bemeten. De praktijk was op een aantal stukken echter anders. Daar waren de gangen niet hoger dan anderhalve meter. De verplichte helm was dan ook geen overbodige luxe. Evenals de parka die je moest beschermen tegen het roodgekleurde water dat hier en daar van het plafond naar beneden kwam.
Het was de moeite zeker waard.
De kopermijn van Falun is een van de 15 monumenten in Zweden die op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staan.
Vooral voor de jeugd hadden ze veel dingen op een speelse manier aantrekkelijk en inzichtelijk gemaakt. Het enige dat me wat tegenstond was het hoge toeristische kitch gehalte met absurd hoge prijzen. Ik heb dus geen souvenir gekocht. Bijna had ik me in de mijn vergrepen aan een olielampje. Het zag er wel leuk uit maar was helaas niet authentiek.
In 1992 is de mijn definitief gesloten. Bij de mijn is nog wel een 'Falu Rödfärg', een fabriek waar de rode verf wordt gemaakt in bedrijf.
In 1992 is de mijn definitief gesloten. Bij de mijn is nog wel een 'Falu Rödfärg', een fabriek waar de rode verf wordt gemaakt in bedrijf.
Diverse leden van het Zweedse koningshuis hebben de mijnen ook bezocht en hun handtekening achtergelaten.
Ik vond het leuk toen ik daar ook die van Koningin Sonja van Noorwegen tussen zag staan. Met name omdat mijn hoogtepunt van de rondreis de Dronningruta was. De koninginneroute, genoemd naar Sonja van Noorwegen.
Vandaag overnacht ik voor 2,20 euro op de parkeer- en camperplaats bij de mijn. Geen bijzonder plekje maar met dit weer maakt dat niets uit. Ondanks het slechte weer vond ik het weer een plezierige dag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten